2008-01-17

Magdalena Ribbing i farten

"Fråga: Efter några år utomlands häpnar jag över med vilken självklarhet man i Sverige tycks berätta vart man ska, när man avviker för toalettbesök. Utomlands ursäktar man sig ju bara, eller säger att man ska skölja händerna, men här har jag ofta hört särskilt kvinnor säga att de ska "gå och kissa", ibland med förklaring om att de druckit mycket kaffe eller dylikt. För mig är det barnsligt och ganska ofint, vore intressant med din synpunkt."

"Svar: [...] Givetvis meddelar inte en normalt tänkande och normalt hyfsad person vad han eller hon sysslar med på toaletten. Ingen annan är intresserad. Sina toalettbesök bör man sköta utan andras inblandning åtminstone när man har passerat småbarnssåren. Kiss och bajs är jättekul som samtalsämne om man är fyra år, inte därefter. Tråkigt nog vet jag inte hur man ska slippa dessa pinsamma dumheter."

(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=732920)

Ibland är hon hård, Madame Ribbing. Jag undrar bara lite om det här med normalt tänkande personer... har det gjorts studier på det? Ser fram emot ett tillägg i nästa WAIS-test (14-delars begåvningstest för vuxna):
Fråga: Vad bör man normalt sett säga innan man lämnar ett sällskap för att gå på toaletten?
2-poängssvar: jag ska skölja händerna (obs: även ett tecken på OCD med tvätt-tvång)
1-poängssvar: jag ska pudra nosen (för att sedan återvända utan puder på näsan)
0-poängssvar: jag ska gå och kissa

Observera även hur överklassens avkomma bör sköta sina toalettbesök utan andras inblandning åtminstone när man passerat småbarnsåren. De bästa barnen kissar förstås inte över huvud taget ens i spädbarnsåldern, och bajsar bara guldstoft en gång i månaden så att barnflickan lätt kan damma av de små liven.

Inga kommentarer: