2007-09-16

abortångest

Det fantastiskt vinklade abortprogrammet i SVT lämnade mig med ett och annat bryderi.

Varför hade de inte med någon ung tjej som berättade om att hon gjort abort och var nöjd med det? Skulle det rasera hela den bräckliga kontruktionen av abort-är-farligt-och-hemskt-argument? Eller fick de inte tag på någon sådan tjej, för att de flesta tjejer som är nöjda med sin abort känner skuld över att de inte mår dåligt och därmed inte vill skylta med det i tv?

Jag gjorde abort för tre år sedan och levde med den där skulden ända tills jag lite av en slump hamnade på en föreläsning med RFSU-ordföranden som framställdes som så oempatisk och rigid i programmet. Det hon lyckades förmedla under två timmar fick mig plötsligt att känna mig normal. Min totala nöjdhet över att ha tagit rätt beslut var sund och behövde inte beläggas med skuld och skam. Jag gick därifrån med en oerhörd känsla av lättnad som sedan dess alltid har funnits kvar. Abort var ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv. Jag hade blivit en värdelös morsa i det stadiet i livet och den halvalkoholiserade upphovsmannen var inte heller någon höjdare på föräldrafronten. Att behålla barnet hade varit ett livslångt trauma för mig och det lilla liv som nu aldrig fick bli. Ändå tyckte jag att det var fel på mig som inte reagerade som de tjejerna i det där abortprogrammet.

Jag är så tacksam mot RFSU och deras lilla men ovärdeliga hjälp.

Inga kommentarer: