2007-10-28

att läka ett köttfärshjärta

Ikväll har jag beställt skivor, simmat och sedan haft romantisk middag med mig själv. Det var det enda rätta för mitt sargade köttfärshjärta. Bill Evans i stereon, ett glas rödvin och en grym veganpizza i ugnen. På en söndagkväll med tända ljus. Precis lagom mix av förbjudenhet och njutning. Faktum är att jag är så nöjd att jag härmed vill dela med mig av den nykomponerade pizzan:

Tomatsås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g krossad tomat
ett kläm tomatpuré
salt, svartpeppar och lite socker.
en skvätt rödvin

stek den gula löken i olivolja. ha på resten och mixa med stavmixer. låt det stå och puttra medans du gör degen och det andra joxet.

Deg
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
lite bakpulver, kanske nån tesked.
1/2 dl olivolja
2 dl vatten
fyll sedan på med vetemjöl tills det blir en lagom degig deg.

Pålägg
skivade färska champinjoner
hackade bitar av sojamarinerad tofu, ganska stora
bladspenat, färsk eller fryst
frysta örtkryddor, typ provencale
svarta oliver, hackade
klickar av kikärtsröra (mixa ett par deciliter kikärter med salt, 2 vitlöksklyftor, olivolja och ca 2 msk pressad citron)

ringla olivolja över skapelsen och grädda i 200 grader i ca 20 minuter. ät och njut av friheten, gärna med ett glas rödvin till. Pianojazz och tända ljus rekommenderas.

Inga kommentarer: