2007-11-26

befria mig

Betraktelse från skolans datasal:

Den bröliga 40+mannen pratar så det hörs i hela rummet. Jag ser hur han går fram till en ung blond tjej och säger HEEEJ.
Hon hälsar tillbaka och tar det där lilla steget bakåt som säger "du står för nära".
Han böjer sig fram mot henne, lägger armen om henne och pussar henne på kinden. Sedan säger han något som jag inte lyssnar på, mina öron jobbar hårt för att stänga ute hans röst. Men så hör jag hur hon svarar:
- Nej... eeh. vi brukar inte ta så mycket på varandra jag och mina kompisar.
Svaret:
- Höhöhö, jaha, näh, men det skiter ju jag i, hehe.

Befria mig, befria mig från patriarkatet eller mitt feministiska filter, jag vill kunna leva ett normalt liv utan att behöva se övertramp och förtryck i varenda buske. Men för att spetsa till det ytterligare tänker jag istället på att den mannen om några år är färdigutbildad psykolog. Akta er alla som måste söka hjälp.

Inga kommentarer: