2007-11-18

porrveganen - köttnormen: 1-0

Igår gick den årliga gaystudentgasquen av stapeln. Folk utanför uppsala med sinnet i behåll brukar inte veta vad gasque [gask] betyder, och det vet inte jag heller, men jag vet vad det innebär. Man samlas i fina kläder i en prålig studentnationslokal, dricker champagne och äter trerätters samtidigt som man sjunger alkoholist-sånger varvat med gammaldags trams, ibland med kroppsrörelser till. Enda anledningen till att jag frivilligt betalar pengar för att vistas i ett sånt sammanhang är att det föregås av epitetet "gay-". Vilket brukar innebära att kötthetsen inte är lika stor, liksom den heteronormativa bordsplaceringen. De beklämmande visorna är omgjorda till kampvisor och så vidare. Allt känns lite nyare, lite fräshare, lite bättre.

Allt var frid och fröjd tills det slog mig att jag betalat närmare 300 spänn för en middag tillagad av en grönsakshandikappad kock med mantrat "vaddå vegan" malandes mellan laxfiléer och fläskbitar i cortex under sina mest kreativa stunder av matkomposition. Djurrättsaktivisterna fick hålla till godo med en inte så fyllig meny bestående av:
Förrätt: champinjoner och en halv avocado (visserligen fräsigt skuren).
Huvudrätt: snuskig potatis, två skivor aubergine som någon tappat saltkaret över, en halv fänkål och till detta en ljummen slemmig grön "sås" med smak av lite bränd purjo (grodätarscenen i "les triplettes de belleville" dök osökt upp i mitt huvud)
Efterrätt: ett martiniglas med isig oatlyglass toppad med 3 frysta jordgubbar.

Hurra vad mätt jag inte blev. Faktum är att jag gick hem tidigare än jag ville för att laga mat mitt i natten.

För att inte tappa modet totalt införde vi ett utjämningssystem som gick ut på att för varje besvikelse stjäla en lagom mängd regnbågspaketerade bögkondomer från festarrangörernas bjudlåda. Jag tror fan jag och J fick med oss halva lådan hem, och räknat i antal timmar glädjande knull dessa kommer skänka mig kan det gott och väl sägas att rättvisa är skipad med råge.

Inga kommentarer: