2007-04-20

storasyster spanar

Han tvärs över gården som är i bar överkropp så ofta har visst polisonger. Och jävligt dålig smak i sovrummet. Glittriga lila ljusstakar med rosa ljus i. Han måste vara ihop med en fjolltjej eller en fjollbög, men jag får aldrig reda på vilket för de har fasta platser vid köksbordet och den andra sitter alltid undanskymd.

Det spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste kanske ändå är att jag har fått nya glasögon så att jag kan upptäcka alla dessa otäcka vardagsdetaljer.

I TV-nazistens fönster syns däremot intet nytt. Bara TVn som står påslagen, dag och natt, kvällar, helger, lov. Det måste ju vara bättre att kolla på tv istället för att vara ute och nazista ner folk eller i allmänhet sprida sin främlingsfientliga aura till andra levande organismer.

Det är mysigt att ha ett helt upplyst hus framför sig att sitta och hitta på historier om under småmörka kvällar. Undra varför de med gröna gardiner aldrig skaffar nya persienner, och fundera på vad de med haschlampan egentligen odlar. Kolla ner på den lilla killen i fotbollströja som skjuter straffar nästan varje dag. Blir han fotbollsproffs någon dag? Och hon stalkern med nya brillor, vilken lägenhet är egentligen hennes?

3 kommentarer:

Mattias sa...

Skojig syssla. Tänk att ha så många grannar. Jag får fantisera om Ester o Bengt. Pia o Bjarne får jag klura lite på. Kanske kan gömma mig på torpet när Janne jobbar.

Mattias sa...

Förresten, berättade jag om spökhuset i Göteborg. Ungefär 500 lägenheter i samma hus, men mötte inte en jävel i trapphusen. Konstigt.

Kurry sa...

Mysko spökhus!

Andra roliga, och helt verkliga grannar jag har:

gåpålinagrannarna
svärdfäktargrannarna
sakbytardaghippiegrannarna
kattikoppelgrannarna

De förstnämnda är roligast, de spänner upp linor mellan träden ute på gården som de vinglar omkring på.